علم خواب دارای شگفتی‌های فراوان است و کارشناسان دریافتند مغز زمان خواب حالت‌های مختلفی را تجربه می‌کند که شناخت این فاز‌ها می‌تواند برای درمان برخی اختلال‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مغز انسان در زمان خواب بین ۱۹ فاز مختلف دگرگون می‌شود، علم خواب یکی از پیچیده‌ترین دانش‌ها در حوزه سلامت روان و جسم است و به گفته کارشناسان هنوز ناگفته‌های فراوان در این علم وجود دارد.
 

محققان در پژوهش‌های جدید خود مراحل جدیدی از خواب را شناسایی کرده اند تا پیش از این مطالعه مراحل چهارگانه خواب دسته بندی شده بود، اما پژوهش‌های جدید تعداد مراحل خواب و فاز‌هایی که امواج مغزی در آن دگرگون می‌شود را بیش از ۱۹ مرحله شناسایی کرده اند.
 
الگوی خواب سنتی که دانشمندان آن را شناسایی کرده اند متعلق به سال ۱۹۳۰ میلادی است، اما مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند شبکه‌های مغزی دارای الگو‌های پیچیده‌ای هستند و کارشناسان ارتباط‌های شبکه‌ای جدیدی را شناسایی کرده اند.
 
این پژوهش به وسیله تصویربرداری رزونانس مغناطیسی fMRI برای بررسی عملکرد مغز در زمان خواب با پژوهش برروی ۵۷ فرد سالم انجام شده است، طی آزمایش داوطلبان به مدت ۵۲ دقیقه چشمان خود را بسته نگه داشته اند و کارشناسان امواج مختلف مغزی آن‌ها را با EEG اندازه گیری و با چرخه خواب سنتی مغز مورد مطالعه قرار داده اند.
 

با توجه به بازه زمانی محدود آزمایش، هیچ یک از افراد وارد مرحله REM نشده اند، اما وارد چرخه خواب شده اند، بررسی فعالیت مغزی داوطلبان نشان داد مغز در زمان خواب ۱۹ وضعیت مختلف را طی می‌کند.
 
کارشناسان در نظر دارند بر پایه نتیجه‌های به دست آمده از این پژوهش به بررسی و درمان اختلال‌های مرتبط با خواب همچون بی خوابی، بدخوابی یا مشاهده کابوس‌های ترسناک در افراد بپردازند.
 

این پژوهش همچنین می‌تواند به بررسی الگو‌ها و فعالیت‌های مغزی در زمان خواب و حالت‌هایی که افراد تحت تاثیر دارو‌های بیهوشی یا برخی دارو‌های روان گردان قرار دارند بپردازد و به این ترتیب سبب نجات و کنترل اختلال‌های خواب و از دست رفتن بیهوشی در آن‌ها شود.
 
منبع:Newatlas
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار